בית לחובבי המומינים בישראל

הניצחון של טובה ינסון וספרה הראשון

היום, ה- 9 במאי, מכונה גם "יום הניצחון" על שום כניעתה של גרמניה הנאצית ומצוין ברחבי אירופה ובישראל. יום הניצחון מצוין במדינות מערב אירופה ב-8 במאי ואילו בגוש המזרחי ובישראל (קבוע בחוק הישראלי) היום.

בהקשר זה החלטתי לציין את יציאתו לאור של הספר הראשון של המומינים, אשר יצא לשווקים במהלך סוף מלחמת העולם השנייה. הספר לא תורגם לעברית וגם לא הונפש בסדרת המומינים המצויירת.

הספר "משפחת המומינים והשיטפון הגדול" מאת טוּבֶה יַנְסוֹן נכתב כתגובה לתחושות שהמלחמה עוררה בה ולכן רצתה לכתוב דבר תמים ונאיבי. את יצירתה, אם כן, מתבקש לראות בהקשר זה של סוף המלחמה כתיקון חברתי וכניצחון על התקופה האפלה של שנות ה- 40.

מבחינה כרונולוגית עלילת הספר חלה לפני סיפור כוכב השביט (שבו משפחת המומינים וביתם ניצבים בעמק) ובה מסופר על הרפתקאותיהם של מומין, כילד קטן ואימו ביער חשוך, בחיפושיהם אחר מומין אבא שיצא למסע עם השמנטפים.

במהלך ההרפתקה מצטרפים אליהם סניף וגם דמות בשם טוליפה, שלדעתי שימשה השראה ליוצרי הסדרה היפנית עבור נימפת המים היפה. בהמשך נתקלים גם בארינמל ובילד אדום שיער החי במגדלור (יתכן ששימש השראה ליצירת הילד "טופי" המופיע בפרקי המגדלור). בסופו של דבר החבורה מאתרת את מומין אבא על ראש עץ ולאחר מכן מגיעים אל הבית שבנה אשר נסחף בשיטפון למרכזו של עמק קטן, הלוא הוא עמק המומינים.

כריכת הספר השיטפון הגדול מאת טובה ינסון

ניתן להבחין כי בסיפור של ינסון כמו במציאות של סוף המלחמה, מתואר מצב ארוך של הימצאות הדמויות בסביבה אפלה בין התרחשויות כאוטיות ומעבר הדרגתי לסביבה נעימה והגעה לחוף מבטחים.

אגב, אין קשר בין השיטפון בספר זה לשיטפונות האחרים המופיעים בהמשך (קיץ מסוכן/התאטרון הצף והקרקס).